søndag den 28. november 2010

Hvordan forbereder man sig bedst til at forsøge at redde verden?

"Conference of Youth" er et godt bud! Conference of Youth er tre dages konference forud for klimatopmødet, hvor ungdomsdelegerede fra hele verden mødes og i fællesskab forbereder sig til de næste 14 dages arbejde. I år foregår det på universitetet i Cancun, ligesom det sidste år fandt sted på Københavns Universitet. På konferencen bliver der lagt strategier for ungdommens fælles front - dvs. at vi vedtager hvilket motto vi vil arbejde under, hvad vores politik er på forskellige områder, planlægger diverse aktioner og overdrager erfaring fra gamle til nye COP-deltagere. COY er tre intensive dage med møder og workshops, hvor man blandt andet har mulighed for at blive klogere på lige netop den del af det enorme emne "klima" man er interesseret i. I dag tog jeg for eksempel til et foredrag om handel med CO2-kvoter og fandt ud af at.... Ja, mest af alt at det er et enormt kompliceret emne, som jeg aldrig nogensinde bliver ekspert i!


Universidad del Caribe - her kan vi da vist godt vænne os til at være...


Ubalancen
Nøjagtigt ligesom sidste år har det været en kæmpe oplevelse at deltage i COY. Forestil dig at spise din frokost(-tortilla) i selskab med unge fra alle jordens kontinenter! Nogle har oplevet klimaforandringernes barske konsekvenser på egen krop (det gælder især dem, der kommer fra de lavtliggende ø-stater) og andre kan - som mig - læne mig trygt tilbage i sædet, med visheden om, at de ændrede vejrforhold sandsynligvis aldrig kommer til at koste mig mit hjem. Desværre er os fra de udviklede lande klart i overtal - dem, som det hele går ud over har af gode grunde ikke råd til flybilletten herover...


Kenya møder Australien møder Puerto Rico... Blandt de 300 deltagere på ungdomskonferencens første dag var Miriam fra vores delegation den eneste fra Afrika! Det betyder, at hun alene skal repræsentere ungdommen fra hele det afrikanske kontinent. Lad os håbe, at der snart dukker nogen op, til at hjælpe med at løfte den opgave...


På cykel fra Alaska
På trods af vores forskellige hudfarver, hårtyper og sprog drømmer alle os, der har taget vejen til Cancun i bund og grund om at sætte en stopper for klimaforandringerne (det er et stort projekt, I know!) og det er det, som
gør det så inspirerende at være med. Når trætheden i løbet af den næste uge overvælder mig, på grund af møder til langt ud på natten, kan jeg trøste mig med, at jeg trods alt ikke har cyklet hele vejen herned. For det har fem amerikanere fra Alaska, som jeg mødte i dag på COY rent faktisk!


Gruppen her fløj fra USA til Danmark sidste år, for at deltage i COP 15. Siden har de haft så dårlig (CO2)samvittighed, at de denne gang tog cyklen de mange tusind kilometer. Ingen af dem har nogensinde dyrket langdistance cykling.

1 kommentar:

  1. Kære Julie
    Det bliver spændende at følge dig på COP16 og det var dejligt at se den flotte artikkel om dig i Jyske/Vestkysten.
    De bedste hilsner
    Hanne fra HB

    SvarSlet